Сторінками здоров’я

Використання овочів у харчуванні дошкільників

Використання овочів у дитячому харчуванні в дошкільних на¬вчальних закладах регламентовано постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздо¬ровчих закладах» від 22.11.2004 № 1591 [далі — Постанова № 1591) та Інструкцією з організації харчування дітей у дошкільних на-вчальних закладах, затвердженою наказом Міністерства освіти і на¬уки України, Міністерства охорони здоров’я України від 17.04.2006 № 298/227 (далі — Інструкція].
Раціональне харчування в дошкільному навчальному закладі пе¬редбачає обов’язкове складання примірного двотижневого меню з урахуванням забезпечення сезонними продуктами: свіжими, кон¬сервованими або квашеними овочами, ягодами, фруктами або сухоф¬руктами тощо. Як приправи й спеції у літній і зимовий періоди року дозволяють використовувати зелень петрушки, кропу, селери, цибулі, часнику, лавровий лист, сік лимона або лимонну кислоту. Зелень може бути парниковою або вирощеною у відкритому ґрунті.
У дитячому харчуванні широко використовують такі овочі:
• картопля — багата на крохмаль, цінне джерело вітамінів С, Р, групи В, каротину;
• морква — джерело каротину, калію, заліза, фосфору, маг¬нію, проте містить мало вітаміну С;
• буряк — багатий на вуглеводи, клітковину, органічні кис¬лоти, мікро- та макроелементи, особливо калій, кальцій, магній, залізо;
• різні види капусти — містять велику кількість цукрів, віта¬мінів, солей калію, фосфору, заліза;
• гарбуз — багатий на цукри за низького вмісту крохмалю, р-каротин та такі мікроелементи, як мідь та фтор;
• кабачки — містять чимало солей калію;
• баклажани — мають багато цукрів, клітковини, пектинів;
• огірки — уміщують велику кількість води;
• томати (помідори) — багаті на калій, залізо, мідь, віта¬мін С та (3-каротин, містять яблучну та лимонну кислоти;
• солодкий перець — багатий на вітамін С, містить вітаміни групи В, калій, цукри;
• боби, квасоля, зелений-горошок — багаті на рослинні білки, вітамін С, фосфор;
• цибуля, часник — містять фітонциди, ефірні олії та вуглеводи;
• петрушка — джерело ефірних олій, її корінь — цукрів та крохмалю, калію, кальцію, заліза;
• кріп — збагачує страви вітаміном С, містить залізо та ефір¬ні олії.

ПРОФІЛАКТИКА ГОСТРИХ РАСПІРАТОРНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ У ДІТЕЙ, ЯКІ ЧАСТО ХВОРІЮТЬ

Багатьом батькам відома ситуація, коли майже півроку вони не бачать своєї дитини здоровою, оскільки одна простуда наздоганяє іншу. Коли лікар запитує: «На що скарги?», вони відповідають: «Дитина часто хворіє».

У сучасній медицині тими, хто часто хворіють вважаються діти:
– до 1 року, якщо випадки гострих респіраторних захворювань – 4 і більше разів на рік;
– від 1 до 3 років – 6 і більше разів;
– від 3 до 5 років – 5 і більше разів;
– старші 5 років – 4 і більше разів на рік.
Вчені визначили близько 300 різновидів вірусів, що викликають ГРЗ і грип щороку. Побудувати специфічний імунітет проти кожного виду вірусу неможливо в принципі. Тільки розвиваючи неспецефічний імунітет, можна досягти підвищення опору до будь-якого вірусу.
Слово­сполучення «неспецефічний імунітет» пояснити дуже легко – це система, що складається з інтерферонів та імунних клітин, яким все одно, з чим боротися: віруси, бактерії, глисти і т.д.
Зовні ГРВІ можуть проявляти себе нежиттю, кашлем, почервонінням горла, загальною слабкістю, підвищення температури, відмовою від їжі.
У дітей, які часто хворіють може бути одним симптомом, наприклад, постійний кашель або покашлювання , виділення з носа , при цьому температура може бути цілком нормальною.
Нормальна робота імунної системи залежить від злагодженої взаємодії всіх її складових. Цьому можуть заважати певні фактори: спадковість, екологія, стреси, невірне харчування, умови життя і багато іншого. Є ді­ти, які майже не хворіють, а якщо захворіли, то швидко видужують.
Це свідчить про те, що їх імунна система здатна ефективно видаляти вірус з організму.
Імунітет дітей, що часто хворіють, не просто ослаблений, а істотно змінений – імунна система більше продукує алергічні реакції; погано розпізнає збудників хвороб; імунна відповідь на появу вірісу недостатньої сили або відсутня.
Батькам дітей, які часто хворіють, необхідно звернутися до лікря – педіатра, а також продовжити або розпочати профілактичні заходи, до яких можна віднести: розпорядок дня, раціональне харчування, загартування.
Розпорядок дня має відповідати вікові дитини. Оскільки діти швидко втомлюються, для них необхідним є повноцінний відпочинок, який забезпечить денний сон.
Одна з обов’язкових умов збереження і підтримки здоров’я дітей – раціональне харчування. У щоденний раціон мають входити свіжі овочі, фрукти, ягоди.
Найбільш результативний шлях профілактики простудних захворювань – загартування холодом. Починати його краще в літній період і продовжувати весь наступний час.
Основні принципи при проведенні процедур загартування – поступовість та регулярність.
Не варто допускати хвору дтину до дитячого колективу, навть якщо захворювання проходить в легкій формі. Хвора дтина – потенційне джерело хвороб для інших дітей, у яких воно може проходити набагато складніше.
Але що робити в ситуації, коли ось-ось дитина захворіє або підхопила якийсь вірус?
У більшості випадків висока захворюваність грипом і ГРВІ (як і будь-якими іншими вірусними та бактеріальними інфекціями) супроводжується послабленим імунітетом. З іншого боку будь-яка хвороба наносить удар по імунній системі та послаблює її. Недостатність імунітету істотно полегшує розвиток будь-якої інфекції, а вона у свою чергу з часом послаблює імунітет. Вираз «недостатність імунітету» варто розуміти у широкому значенні, а саме як «невірну роботу імунної системи» варто розуміти у широкому значенні, а саме як «невірну роботу імунної системи».

Так формується висновок:
1. сучасні способи профілактики і лікування грипу і ГРВІ обов’язково мають містити препарати для корекції імунітету, імунномодулятори;
2. для реабілітації імунної системи після затяжної вірусної інфекції необхідно застосовувати засоби для відновлення імунітету.
Перспективними для широкого профілактичного викорстання вважаються індуктори інтерферонів – засоби, що викликають вироблення в організмі відповідних інтерферонів. Тому препарат, що поєднує властивості індуктора інтерферону та імномодулятора. буде найоптимальншим для профілактики вірусних інфекцій, особливо в умовах імунодефіциту.
Слід розуміти, що імунітет потрібно не стимулювати, а укріплювати, тому будь-яке втручання в цю систему, тим більше під час її розвитку та становлення, може неправильно зашкодити організму дитини.
Отже, призначити препарати, які впливають на імунну систему повинен лише лікар !!!